Äntligen båttur!!!


Jag å min båt :)





Husse har lagt i båten och jag är med på premiärturen till Fifång!





En staffe älskar havets våg :) :)



Men nu över till promenaden:



Det bästa med skärgården är alla härliga öar att utforska! Man kan hoppa på stenar, bada och gå på härliga stigar. Oftast har jag, husse och matte en hel ö för oss själva :)

Men detta ställer krav på oss hundar. Om du vet med dig att du inte kan låta bli att jaga vilt så håll dig kopplad!!! Detta är jätte viktigt, annars kanske vi tillslut inte får vara på öarna längre.

Min matte säger att vardagslydnaden är a och o, och den ska sitta som en smäck om man låter hunden vara lös.

Jag måste komma direkt när matte ropar, får absolut inte ta ett endaste steg mot ett rådjur, hare, älg, fågel mm. Matte är bestämd och konsekvent, och det gillar jag faktiskt, hon tar ansvaret när vi är ute.

Mattes tips:

För det första Var tydlig. Visa att det inte är okej om din hund nonchalerar dig.

Ha roligt med din hund när ni är ute!

Wita får inte jaga vilt men hon får tex jaga sin tennisboll eller fotboll!

Varje promenad gömmer jag godis på svåra ställen.

Tar upp en pinne, går med den några meter, kastar sedan in den bland andra pinnar och Wita ska hitta just "rätt" pinne.

Man kan även "gömma husse", som Wita sedan får leta upp (mycket viktigt att jag litar på att Wita INTE jagar när hon söker efter husse i skogen).

Brukar även själv springa rakt in i skogen så får hon jaga efter mig, sedan kan man ha en kamptrasa eller något i handen så får hon dra i den när hon hittar mig.

Vi har träffat på mycket rådjur, älg och hare på våra promenader. Wita tvärstannar och vänder sig mot mig, hon brukar självmant komma springade direkt till mig och sedan kan hon gå utan koppel förbi, även då viltet står mycket nära. Vi träffar även mycket lösa får och kor på öarna. Samma sak gäller där. Hunden får INTE jaga. Du är hundens jaktledare och bestämmer vad som ska hända på er promenad tillsammans.







Letagodisövning, ett mycket uppskattat avbrott i promenaden ;)







Nej jag är inte inklippt, det är så här vackert i skärgården ;)











Kommentarer
Postat av: Annika

Liza!! Du ska visa hur jag ska få PLexus att inte jaga vilt! SKITFARLIGT när vi är ute och rider och han drar iväg. Samma sak med mötande hundar och vissa människor. Jag SKÄMS ÖVER HONOM! Du måste hjälpa! :D

2010-05-18 @ 21:06:15
URL: http://plexustheprazsky.webs.com
Postat av: Liza

Ja Annika, det är verkligen farligt....



Vi ska titta på det nästa gång vi ses!

2010-05-19 @ 10:31:43
Postat av: Pappa

Bra skrivet Liza!!!

2010-05-19 @ 15:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0